Banatul a fost considerat multa vreme cea mai civilizata parte a Romaniei; istoria a fost mult mai blanda cu aceasta regiune decat cu celelalte tinuturi romanesti, facand din acest colt sud vestic al tarii un loc primitor si placut vizitelor. Sunt atat de multe locuri de vizitat in Banat insa va prezentam pe primele cinci cele mai vizitate
Banat inseamna tinut condus de un ban (conducator in sarbo-croata). O mare parte a Banatului incluzand orasul Pancevo, este acum in Serbia. Desi au fost cateva banaturi in vechiul regat al Ungariei, utilizarea termenului se refera in prezent la Banatul Romaniei.
Parte a Imperiului Bulgar al lui Simeon cel Mare, Banatul a fost integrat in regatul Ungariei in secolul al XI-lea. A fost condus de otomani mai mult de un secol, incepand din 1552 si a devenit provincie semi-autonoma in Imperiul Habsburgic dupa Tratatul de la Pozarevac (1718) cand turcii au fost fortati sa cedeze o mare parte a partii vestice a imperiului lor. Partea sudica a banatului, de-a lungul Dunarii, a servit ca frontiera militara pana in 1871. La fel ca si Crisana si Transilvania, a fost integrat in Romania in 1918.
Cele mai importante obiective turistice si locuri de vizitat in Banat
Majoritatea Banatului este o zona mlastinoasa slab populata si singurul oras mare este Timisoara. Populatia este in mare parte alcatuita din romani desi se mai intalnesc si sarbi. In afara Timisoarei sunt mai putini maghiari decat in Crisana.
1. Timisoara
Orasul Timisoara a intrat in atentia publicului in 1989, cand pe 16 decembrie aici a izbucnit Revolutia. Demonstrand initial impotriva expulzarii unui preot maghiar, protestatarii si-au indreptat in curand mania catre regimul care i-a oprimat atat de mult.
Nu este o coincidenta faptul ca Revolutia a inceput la Timisoara. Orasul depasise restul tarii, cunoscand atat o dezvoltare culturala, cat si politica semnificativa, iar locuitorii sai aveau o gandire mai libera.
Timisoara, este al treilea oras ca marime ( nr. locutori ) din Romania si reprezinta o provocare pentru suprematia comerciala a capitalei. Orasul are diverse legaturi aeriene cu Italia, Germania, Austria si alte tari ale Europei.
In prezent centrul e divizat in doua parti: centrul, cuprinzand zona dimprejurul Pietei Victoria, unde a izbucnit Revolutia, si orasul vechi, concentrat in Piata Unirii, ale carui Biserici gemene, cea Catolica si cea Sarba Ortodoxa sunt amintiri vii ale istoriei pline de evenimente.
2. Baile Herculane
Baile Herculane sunt formate din doua parti: statiunea moderna, cu hoteluri inalte, construite in anii 1960 si statiunea habsburgica abandonata, a anilor 1860 si 1870, mai sus.
Olegenda spune ca Hercule s-a imbaiat aici, iar romanii, care in mod sigur s-au imbaiat si ei aici, i-au dat acest nume. O frumoasa statuie de bronz a lui Hercule se inalta mandra in centrul statiunii, inca din 1874.
Numita dupa fiul lui Zeus, statiunea – odata cea mai in voga in Europa Centrala – este acum mai ridicat pentru a comemora constructiavechi, cazinoul si cele mai bune restaurante au fost abandonate, si un aer de grandoare ofilita pluteste apasator deasupra locului.
Cu toate acestea, exista totusi inca multe lucruri de care va puteti bucura. Principala baie a statiunii, baile romane de la subsolul Hotelului Roman, ofera orice tip de tratament acvatic.
Este o placere sa ajungeti aici cu trenul, deoarece baile beneficiaza de una dintre cele mai atractive gari, cu o frumoasa cupola colorata, construita in anul 1879.
Indreptandu-va spre nord-est de la Baile Herculane, Valea Cernei este una dintre multele frumuseti naturale – un defileu lung si serpuit, flancat de inaltimile Carpatilor.
Aerul cald ce vine dinspre sud-vest ramane mult timp in vale, transformand locul intr-unul dintre cele mai calde din tara, fapt care combinat cu ploile dese, da nastere unei vegetatii luxuriante.
3. Portile de Fier
Daca ati ajuns atat de departe in sud, nu puteti rata vizita la Portile de Fier, o portiune de 117 km a Dunarii de la Moldova Veche catre Statia Hidroelectrica Djerdap, care strabate superbe defilee. Primul este Defileul Golubac, lung de 14 Km. Orasul Golubac a fost inundat in timpul constructiei barajului, dar noua turnuri masive- ruinele unui castel care a fost pentru mai mult de doua secole si jumatate o baza pentru turci si atacurile lor la nord si la vest, pana in anul 1688 cand au plecat – pot fi vazute inca. Pe malul romanesc este localitatea Coronini.
Dupa o sectiune mai larga urmeaza defileul Gospodin, care se intinde pe o distanta de 15 km si se ingusteaza pe alocuri pana la 220 m.
Urmeaza Cazanele Dunarii, de 19 km lungime, unde raul trece printre stanci care ating 700 m, printr-un defileu ingust de numai 150 m.
Tabula Traiana este un monument din vremurile romane, care a fost ridicat pentru a comemora constructia drumului militar roman catre provincia Dacia. Placa de piatra care se afla pe partea sarbeasca a Cazanelor Dunarii marcheaza locul de unde a inceput construirea celor 40 km de drum in jurul stancilor inselatoare ale Dunarii, iar la cativa kilometri in susul raului a fost construit un pod, inceput in anul 103. Inaine ca defileul sa fie inundat pentru construirea uzinei hidroelectrice, placa se afla la 40 de metri mai jos. In prezent este asezata pe o stanca, chiar deasupra nivelului Dunarii. Inscriptia latina originala poate fi vazuta, desi cuvintele Tabula Traiana au fost adaugate mai tarziu.
Pe malul romanesc a fost sculptata in piatra o statuie de 40 de metri a regelui dac Decebal. Sculptura a fost ideea omului de afaceri iosif Constantin Dragan si a necesitat munca a doisprezece sculptori de-a lungul a zece ani 1994-2004.
4. Vechiul oras Orsova
Orsova, de dupa Cazanele Dunarii, a fost inundat de cresterea nivelului apei si reconstruit mai sus pe deal. De aici si pana la baraj, 10 km mai la vale, sunt adevaratele Porti de Fier, odinioara cea mai periculoasa portiune pentru navigatie.
Aici si-a construit Traian primul pod. Fluviul are o largime de peste 800 m iar podul masura peste 1 km de la un capat la altul. A fost primul peste Dunare si cel mai lung din lume.. A fost demolat de Imparatul Aurelian cand romanii au abandonat Dacia, in anul 271.
5. Ada Kaleh
Mai in susul raului, se afla Ada Kaleh o insula mica, a carei populatie predominant turceasca a trait relativ independent de fosta iugoslavie si de Romania, cea mai mare parte a secolului XX. Insula a adapostit o fortareata imensa construita de habsburgi in 1699, dar propietate a turcilor din 1738 pana in 1923, cand locuitorii insulei au votat sa se alature Romaniei.
Dupa construirea barajului, in 1968, Ada Kaleh a disparut sub ape, dar numai dupa ce fortareata a fost mutata caramida cu caramida pe insula Simian, la 10 km in aval pe fluviu. In 2006, Consiliul Judetean Mehedinti a anuntat intentia de a restaura complet fortareata, primind fonduri din partea UE in acest scop.
Citeste si: Obiective turistice Timisoara – 15 locuri de vizitat